Uncledave Manual láncolajzó
Egy korábbi cikkünkben már szó esett a rendszeres lánckenés és ápolás fontosságáról. Egyre többen térnek át, és építenek a motorhoz automata láncolajzót. Az interneten rengeteg hozzászólást lehet olvasni a témával kapcsolatban, pro és kontra vélemények, házilag készített szerkezetek, és tippek. Az viszont biztos hogy ha nincs középállványod, vagy nem akarod összekenni a motorodat és a gumiját, esetleg hosszú túrára mész és nem szeretnél menet közben a láncápolással vesződni és még azt is értékeled, hogy a láncod és lánckereked élettartama az eddigiekkel ellentétben akár a triplája is lehet, akkor mindenképpen egy kényelmesebb megoldás a láncolajzó.

Láncolajzó elektronika.
Egy alap láncolajzónak 3 követelmények kell hogy megfeleljen. Állítható legyen hogy mennyi olajat kapjon a lánc, esőben vagy poros útviszonyok között megállás nélkül lehessen növelni az olajzás mennyiségén, illetve szüneteltetni lehessen az olajzást, például egy dugóban araszolásnál, hiszen ekkor feleslegesen csepegteti a láncot. Az sem árt ha a van neki visszejelző led-je, hogy lássuk hogy üzemel-e a rendszer. Aki az elektrotechnikában jártas, könnyen tud tervezni egy ehhez hasonló vezérlő elektronikát, ehhez már csak egy mágnes szelep kell, és egy olajtartály. Ennél az ejtőtartályos rendszernél elektronika, vagy vákum nyitja a szelepet a motor beindítása után, és az olaj a gravitációnak köszönhetően, szépen lefolyik.
Szerettem volna csinálni egy egyszerű olajzót, ami nem tartalmaz elektronikát, de nem is gravitációs elven működik, így a meghibásodás lehetősége minimális, élettartama szinte korlátlan lenne és nem igényelne semmiféle karbantartást.
Mindenképpen szerettem volna ha a kormányről tudnám vezérelni az olajzást. Ezekkel a feltételekkel meglehetősen leszűkölt a lehetséges megoldások listája. Ennek ellenére megszületet az ötlet. Hasonló megolsású olajzókat már kapni a piacon, viszont meglehetősen sok pénzt kérnek érte. A kormányra felkerült egy fékolaj tartály, amiben a lánc kenőolaja van.

A tarály egy csővel össze van kötve az alatta elhelyezkedő gömbal. Ez a lelke mindennek. A gomb megnyomásakor meghatározott mennyiségű kenőanyag a tartályból egy csövön keresztül a hátsó lánckerékhez kerül, ahol vékony védőréteggel vonja be a láncot. Nem ejtőtartályos, hiszen a nyomás ereje fogja az olajat mozgatni. A gomb-ban van egy szelep ami csak az egyik irányba engedi a folyadékot így az nem fog visszafelé áramolni. Nem árulok el nagy titkot ha azt mondom, ehhez hasonló pumpa van a fűnyírókba illetve a láncfűrészekbe, ami azoknál benzinpumpaként funkcionál. Esős időben, vagy poros útviszonyok esetén a művelet többször is elvégezhető, és az olajozás művelete bármikor meg is szakítható. Így a fentebb említett kritériumoknak 100%-ban megfelel. A tartály nagyjából 2500km-re elegendő olajat tartalmaz, így akár egy hosszú túrára is elegendő kenést biztosít és bármikor újratölthető. Mivel a tartály a kormányon van, így biztosan nem feledkezünk meg róla.

Az olaj adagolásért felelős gomb.
Egy vékony cső fut végig a tank alatt, ami az olajat szállítja. A lengövillánál egy vastagabb csőbe lett bevezetve, amitől jobban védve van. A cső a hátsó lánckerék alsó felét olajozza, így menet közben a centrifugális erő az olajat a lánchoz juttatja. Menet közben (környezettől függően) kb. 100 kilométerenként elég olajozni. Egy gombnyomással elég olaj kerül a láncra, pont annyi amit nem hord szét a lánc. Fontos a megfelelő olaj használata, én 80W90 hajtóműolajat ajánlom, ez elég sűrű hogy megtapadjon a láncon, és a nagy sebességnél sem csöpög szét. Hátúl egy műanyag konzol tartja megfelelő pozícióba a csövet.


(1. kép) A cső elvezetve a lengőkaron, látszik hogy dupla falu. A cső nagy részét itt takarja majd a hátsó lábtartó konzol ami itt még le van szerelve. (2. kép) A cső tartó konzol pozicionálja a cső végét.

Az olaj pontosan oda kerül ahová kell.
Fontos megjegyezni, hogy a tartályba környezetberát olajat használjunk. Hiszen képzeljük csak el, ha 10 motorból 5 motoron van láncolajzó az mennyire károsítja a környezetet, egy túra alkalmával. Több környezetbarát olaj közül is válogathatunk, például a Stihl BioPlus olaja tökéletesen megfelel erre a célra. Figyeljünk a környezetre!

A végeredmény maximálisan megfelel az általam támasztott követelményeknek, egyszeszerű de nagyszerű. Ha nem szeretnél vele bajlódni, itt a holnapon e-mailben megrendeleheted, és mi elküldjük neked az összes szükséges alkatrészt az olajzóhoz (tartály, gomb, csövek, konzolok, olaj). A szett felszerelése motortól függően nagyjából 1 órát vesz igénybe. Tehát lehet mérlegelni az olajzó beszerzésén, hisz megfelelő használat mellett meghosszabbítja a lánc és a lánckerekek élettartamát, illetve azon, hogy a láncspraynél jóval olcsóbb a felhasznált kenőanyag.