Motorozás ősszel

2016.10.24

Sokunk sajnálatára véget ért a nyár, és elkezdődtek az őszi hónapok. Ám ez korántsem jelenti, hogy le kell mondanunk a motorozásról, hiszem az ősz rengeteg gyönyörű élményt nyújthat. Gondoljunk csak az őszi tájra, a lágy napsütésre. Nyár után még bennünk van a rutin, de egykét apróságra oda kell figyelni, ha az őszi hónapokban ülünk motorra. A legelső dolog az öltözködés. A nyári ruházatot érdemes kiegészíteni, fontos a réteges öltözködés. A sisakmaszk, kendő vagy egy csősál is az őszi kollekció elengedhetetlen része. Ősszel elfogadható a hőmérséklet, nappal nem fagyunk le a motorról, de nem is sülünk bele a bőrruhába. Ennek ellenére az időjárás már szeszélyesebb, és egy fázástól remegő motoros kevésbé tud a vezetésre koncentrálni, sokkal lassabb a reakcióideje, és elgémberedett ujjakkal még a fékezés is nehezebb. Számolni kell az esőzéssel is, így praktikus lehet egy esőruha a dobozban, vagy az ülés alatt. Viseljünk bátran foszforeszkáló csíkkal ellátott motoros ruhákat, bukósisakot, hogy az esetlegesen párás, ködös időben is könnyen észrevegyenek a közlekedés többi résztvevői! A sötétített plexikre már nem lesz szükség, így visszakerülhetnek a víztiszta plexik a sisakra.

Az utakon a lehullott falevelek jelentenek veszélyforrást, vízzel érintkezve szinte olyan, mintha jégre hajtanánk. A nyári gumik tapadása 7C felett megfelelő. Ez alatti hőmérsékleten a gumi keményebb, merev anyagú így minden előjel nélkül megszűnhet a kapcsolat a gumi és az aszfalt között.

Ősszel a hűvösebb időjárás miatt a nehezebben szárad fel a csapadék, így az ilyen helyeken fokozottan vigyázni kell, nehogy víztócsára fussunk, valamint az összefüggő vízréteg alatt rejtőzködő kátyú vagy nyomvájú is balesetveszélyes lehet. Sőt, a talaj menti pára is ráfagyhat az útra, melyen könnyen megcsúszik a kerék. Ezért nem csak a kanyarokban, hanem intenzív fékezéskor is sokkal óvatosabbnak kell lenni, mert sokkal hamarabb blokkolhat a kerék, mint várnánk! Az autóknál ismert aquaplaning hatás a motorra is igaz, vagyis amikor a kerék alá bejutó víz több mint amit a mintázat elbír vezetni. A túl sok víz megemeli a kereket és elszakad az úttól. A motor a gumi és az aszfalt közötti vékony vízrétegen csúszik. Ezért fontos a megfelelő mintázatú, és megfelelően szerelt (forgásirányú) gumi, hiszen egy jó gumi, a mély barázdákkal sokkal több vizet bír elvezetni, mint egy kopott.

Ha egy szép őszi túrának indulunk neki, jobb úgy tervezni a távolságokat, hogy sötétedésre végezzünk az aznapi szakasszal. Estére drasztikusan megváltozhat a hőmérséklet, és a látási viszonyok. Lassítsunk kicsit a tempón, vegyük sarkosan a kanyarokat, tartsunk nagyobb követési távolságot. Az ősz nem a sportos motorozás ideje. Figyeljünk oda hogy a hidegben a szervezetünknek, és izületeinknek sem esik olyan jól már motorozás, ezért fokozottan figyeljünk a ruházatunkra. 

© 2016 Motosoul. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el