Bandázsolás

2016.09.30

Az egyik kedvenc, akár tuningnak is mondható kiegészítő a motorra az a kipufogó bandázs. Sok tévhit kering ez ügyben is, hogy megrövidíti a kipufogó élettartamát, felforrósodik a kipufogó stb. Első sorban teljesítmény növelő célt szolgál. Csodát azonban nem szabad várni tőle, álltalában nem hoz érezhető eredmény. Ha a csövet betekerjük, akkor a gázok kisebb hőt adnak le mint bandázs nélkül, tehát nem hűlnek annyira vissza. A nagyobb térfogatú gáz nagyobb sebességgel áramlik, így gyorsul a töltés csere.  

A töltéscsere hatékonysága pedig közvetlenül befolyásolja a motor teljesítményét. Az hogy a bandázsolt kipufogójú motor melegebb üzemű lesz-e, nem tartom valószínűnek, mert a kipufogó csőben lehűlő kipufogó gázok nem hatnak nagy mértékben vissza még a kipufogó szelepre sem. A nagyobb teljesítményű, tuningolt motoroknál, a növekvő teljesítmény hatására a motor valóban melegebb lehet, de ez nem jelentős. Másik nagy szerepe a bandázsnak hogy a lábat nem annyira süti a kipufogó illetve a burkolt motoroknál az idomzat alól kisebb hő jön ki. Nem elhanyagolható az a tény sem, hogy egy esetleges balesetnél, a további sérülések például az égési sérülések elkerülhetők. Képzeljük el hogy a belülről forró csőre a kerék felveri a hideg esővizet, vagy sarat. Ez, a hirtelen hőmérséklet-változás, a hőtágulással együtt anyagszerkezeti elváltozást és esetleg korróziót okoz a fémben. Ez a kipufogó legnagyobb ellensége, így a bandázsolás akár növelheti is a kipufogó élettartamát.

A bandázs felhelyezésénél, csak egy-két apróságra kell figyelnünk a szép és tartós eredmény végett. Fontos a megfelelő, jó minőségű bandázs választása. Jártam már úgy hogy a felrakott grafit színű bandás egy szezon alatt teljesen kifakult, szinte fehér volt. A legjobb szerintem a fémszál erősítésű kerámiaszalag, vagy az üvegszálas. Mérjük le a megfelelő hosszúságot, elég kellemetlen amikor félúton vagy a kipufogó háromnegyedénél elfogy a bandázs. A bandázst a jó hőelvezetés érdekében feles fedéssel ajánlott feltekerni, és normál aba bilincsel lehet rögzíteni. Érdemes leszerelt kipufogóval dolgozni, így jóval könnyebb a bandázst felteker. A szalagot beáztatjuk például egy vödörbe, és vizesen kell felrakni. Ajánlott gumikesztyűben dolgozni az üvegszál miatt. Feszesen rátekerjük a szalagot, és bilincsel rögzítjük. Az első hőterhelésnél a kerámiaszalag füstöl és szúrós szaga van, amíg kiég a szövéshez használt kötőanyag, továbbá elpárolog belőle a víz, ennek következtében jobban ráfeszül a kipufogóra.  

© 2016 Motosoul. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el