A JAWA név a Janeček és Wanderer név első két betűjéből áll össze.Amikor 1929-ben a hadiipari termelés leáldozóban volt, Janeček rögtön elhatározta, hogy motorkerékpárokat fog készíteni. Janečeknek nem volt semmi tapasztalata a motorkerékpárok területén,de a gyártási technológiákhoz nagyon értett. A harmincas években a legtöbb motorkerékpár 500 cm3-es volt oldalkocsival, és később egyre több lett a 750-es. 1933-ban ez a JAWA vált a legnépszerűbb motorkerékpárrá Csehszlovákiában, és a gyár leállította a nagyobb cm3-es járművek gyártását. 1948-ban megjelentek a 350 cm3-es kéthengeres motorkerékpárok a régi 250-es vázára építve. 1952-ben kijött a JAWA 500 cm3-es négyütemű OHC motorja.Ezt 1958-ig gyártották. Azért csak eddig,mert a négyütemű motor gyártása nehézkesvolt és gazdaságilag nem érte meg. Maradtak a kétüteműk gyártásánál.1954-től az új 250 és 350 cm3-es modelleket a JAWA-ČZ gyártotta. Az 1980-as években újabb fejlesztéseket eszeltek ki. Ekkoriban Magyarországon virágzott a Jawa eladás.Majd a'90-es évek vége felé elég rosszul mentek a dolgok a JAWA gyár tekintetébenés megszüntették Magyarországgal a kereskedést.

Soha se rajongtam, a szocialista motorokért, ennek ellenére akárhányszor old timer találkozón, vagy veterán börzén voltam, elhatároztam hogy egyszer felújítok egy ilyen, szebb időket látott motort. Nem akartam alkapkodni, de most eljött az ideje. Jawa 250-esre esett a választásom. Egy jó barátom jóvoltából egész sok alkatrészhez hozzá jutottam, így bele is vágtam. 

Első ránézésre nem túl bizalom gerjesztő, de egyenlőre derülátó vagyok.

Sajnos ahogy a képeken is látszik, valaki már megpróbálta átalakítani, hiszen már nem nagyon hasonlít a gyári kinézetére. Éppenezért ez nem motor restaurálás lesz. Az első lépés hogy a motorba életet leheljek. A blokkba az összes csapágy, szimering, rugó és persely le lett cserélve. A henger az első túlméretre lett fúrva, ezéltal új dugattyút és hajtókart is kapott. A henger homokszórás után megkapta a hőálló fekete szinét. A deknik és a hengerfej polírozva lettek. Összeszerelésnél fontos a megfelelő hézagolás, ellenkező esetben kidobja, vagy nem veszi a sebességet. A váz és a többi alkatrész is homokfújva lett, majd feketére lett fényezve. A lengővillába a perselyek és a tengely ki lett cserélve. Amiket csak lehet szeretnék megtartani a gyári alkatrészek közül, így a menthető alkatrészek lettek felújjítva, újrakrómozva, fényezve. A hátsó teleszkóp is így lett felújítva, a porvédők krómozva és fényezve lettek, a krómszárat elég volt felpolírozni, új szimeringet és szilenteket kapott. Az első teleszkóppal más volt a helyzet, sajnos szárak rozsdásak és görbék voltak így azokból használtat szereztem be. 5-ből 4 szár görgbe volt amit találtam, végül sikerült 2 darab tökéletes állípotú gyárit találni. Természetesen új szimeringek és perselyek kerültek bele. A teleszkóp porvédő gumihoz egyedi perselyek lettek gyártva ugyan ez a helyzet a lámpatartó konzolokkal is. 

16 colos ETZ felnik lettek felpolírozva a motorhoz, sajnos az eredeti ráf használhatatlan volt. Új küllőkkel, és a gyári dobokkal került összeszerelésre (polírozva, felszabályozva). A gyári pofákra ragasztott ferodol került. Az üzemanyag tank króm részét hagytam gyárilag, így megmaradt a patinája, a fényezett rész lett csak újrafestve. Eredetileg a motoron nincs irányjelző én viszont szeretnék rá rakni, így azok is felszerelésre kerültek. 

A motoros restaurálók biztos a fejüket fogják pár megoldáson, de ahogy már az elején leszögeztem a motort nem restaurálási célból szereztem, hanem inkább hogy megmentsem az enyészettől, és egy élvezhető motort csináljak belőle. Már körülbelül fél éve dolgozom a motoron, de már most látom hogy nem lesz kész egyhamar. Sajnos több projekt fut egyszerre így nehéz egy dologra fúkuszálni. Végülis nem is bánom, így legalább semmit nem fogok elkapkodni, és a végeredmény is jó lesz. 

Folyt. köv.

© 2016 Motosoul. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el